Podpořte hodnocení webu zpětnými odkazy

Co způsobí rozdíl v návštěvnosti u webů se stejně relevantním obsahem?
Počet a kvalita zpětných odkazů.

Zpětné odkazy přilévají hodnocení

Proč řešit zpětné odkazy? Předávají hodnocení, rank, hlas ... Říkejte tomu jak chcete.

 Každá stránka na internetu má určité hodnocení, autoritu. Ta se rozdělí mezi všechny odkazy (interní i externí) na této stránce. Cílovým stránkám pak přitéká podíl tohoto hodnocení. Z nich zase putuje odkazy dál.

Důležité jsou tedy jak externí, tak i interní odkazy. "Přilijete" jimi na svoje stránky vyšší autoritu.

Přelévání tohoto hodnocení se říká také link juice a funguje následovně:

Zaměřte se na tematické odkazy z autoritativních webů

Dnes už nestačí najít web, který je ochotný na vás odkázat. Vyhledávače totiž kromě počtu odkazujících stránek hodnotí i kvalitu domén, ze kterých odkazy vedou.

Podobné a související téma

Web, ze kterého chcete získat odkaz, by měl být tematicky podobný

Pokud prodáváte nábytek, vhodné weby pro spolupráci jsou magazíny a blogy o bydlení, bytovém designu, rodině, životním stylu apod.

Mohou to být ale i další prodejci, který nabízejí související produkty a služby. Například oslovte e-shop s bytovými doplňky, truhláře nebo instalatéry klimatizací.

Spolupráci pak můžete rozšířit i do obchodu  a offline prostředí.

Autorita a ranky

Různé nástroje zobrazují hodnotu kvality domény či stránky. Ta by neměla být primárním ukazatelem, ale prozradí, jak si na tom web stojí.

Vyzkoušejte Open Site Explorer a jeho Domain a Page authority nebo Ahrefs, který pro hodnocení používá Domain a URL rating. Hodnocení je jednoduché. Čím vyšší hodnocení, tím autoritativnější web/stránka. Oba nástroje jsou v základních verzích zdarma.

Naopak už vůbec nekoukejte na Google rank nebo Srank. Jsou neaktuální nebo se už ani nepoužívají.

Zpětné odkazy

Kolik a jak kvalitní odkazy směřují na web, ze kterého chcete odkaz získat? Jsou tematické a obsahově kvalitní? Platí pro ně všechna pravidla kvalitního odkazu?

Je vhodné zjistit, jaké odkazy na web vedou. Základní přehled zdarma poskytnou nástroje Ahrefs, Open Site Explorer nebo například Majestic.

Návštěvnost

Cílem není získat odkaz pro odkaz. Ani pro pouhé podpoření pozic webu ve vyhledávání.
Odkazy primárně přivádí návštěvnost. Sám tedy musí být navštěvovaný.

Weby, ale většinou svoje statistiky o návštěvnosti veřejně neposkytují. Počítadla už také nejsou v módě. Návštěvnost lze ale odhadnout.

Čím vyšší návštěvnosti, tím nižší hodnota Alexa ranku. O návštěvnosti toho mnohé napoví i aktivita uživatelů v komentářích a diskuzi.

Reklamy

Jestliže web nic neprodává, jeho hlavním zdrojem příjmu jsou pravděpodobně reklamy.

To vyhledávače respektují. Pokud jsou ale weby vytvořeny pouze pro reklamu a obsahují minimum přínosného obsahu, vyhledávačům se to líbit nebude. Odkaz z takového webu příliš nepomůže. Ba naopak může uškodit.

Aktivita webu

Vyhledávače mají rády aktuální obsah. Web by proto měl obsahovat aktuální informace.

 Na blogu nebo v magazínu by příspěvky měly přibývat pravidelně. Pokud jsou zde několikaměsíční prodlevy nebo je poslední příspěvek z roku 2015, je něco špatně.

Neaktivní a zastaralý web pravděpodobně nebude ani navštěvovaný.

20 možností, kde získat odkaz

Lámete si hlavu, odkud získat odkazy? Tady máte několik tipů.

Vlastní hodnotný obsah
Související produkty nebo služby
Články z blogů
Záložkovací služby
Expirované domény
Srovnávače zboží
Recenze a hodnocení
Vlastní blog na známých portálech
(Koupě nebo výměna odkazů)

Obchodní partneři
Zákazníci
Lokální weby
Komentáře u článku
Affiliate partneři
Mikrostránky
Slevové a kupónové servery
FAQ servery
(Katalogy)

Dodavatelé a odběratelé
Články z magazínů
Guest blogging
Online diskuze a fóra
Sociální sítě
Sponzoring
Inzertní a poptávkové weby
Přátelé a známí
(Pay per post - placené články)

Jde jen o zlomek možností, kde odkaz získat. Zejména k možnostem v závorce přistupujte velmi opatrně. 

6 kroků ke zpětnému odkazu

Jak konkrétně postupovat při budování zpětných odkazů? Profíci si povedou sofistikovaněji.
Pro začátek ale postačí zjednodušený postup.

1. Typ odkazů

Zamyslete se, který ze způsobů linkbuildingu je vám nejblíže.
Kde můžete něco nabídnout? Jaká je šance že odkaz získáte?

Postupně se zaměřte na všechny oblasti, kde potenciál získat kvalitní odkaz.

2. Rešerše odkazových příležitostí

Vytvořte si přehlednou tabulku webů, u kterých vidíte možnost získat odkaz. Odkaz zároveň musí dávat smysl.

K zjednodušení rešerše můžete využít Google nebo Seznam, Odkazy Seznam, Firmy.cz, odkazy konkurence z výše uvedených nástrojů apod.

Zaměřte se na weby, které mohou přinést co nejkvalitnější odkaz.

TIP: Do tabulky si dohrajte i hodnocení webů zdarma z hromadné analýzy od Ahrefs.

3. Dohledání kontaktů

Abyste odkazové příležitosti mohli oslovit, doplňte si na ně kontakt.

Ten dohledejte přímo na webu. Pokud jej nenajdete tam, nezoufejte. Existují na to nástroje.

Zadejte doménu zde a klikněte na Identifikátor držitele doménového jména.

TIP: Pro hromadné dohledání kontaktů můžete využít český nástroj MarketingMiner.

4. Volba taktiky

Při oslovení byste už měli vědět, jak chcete odkaz získat. Většinou na vás jen tak někdo neodkáže. Naopak. Nejlépe zde funguje pravidlo 10x dej 1x ber.

Budete se registrovat? Opravíte nebo doplníte obsah? Nabídnete pomoc nebo odbornou radu? Zašlete produkt k recenzi? Nabídnete nějaký jiný benefit? Zaplatíte si odkaz?

Pro každý web si zapište, s čím je oslovíte.

5. Oslovení

Jistě chcete dosáhnout co největší úspěšnosti a zodpovězených e-mailů. Využijte těchto zásad.

Při oslovování nepoužívejte šablonovité emaily. Vždy je před odesláním upravte konkrétnímu případu.

Na úvod reagujte na autora nebo web. Daný obsah můžete buď kvitovat (pokud se vám to líbí a co se vám líbí) anebo doplnit (zmínit, co by bylo vhodné napsat jinak, nebo přidat a proč).

Další částí oslovení je žádost o přidání odkazu a případně návrh hlubší spolupráce. I zde je vhodné zmínit, proč by odkaz měli přidat nebo proč by s vámi měli začít spolupracovat.

Důvody pro umístění odkazu uvádějte takové, které budou přínosné pro uživatele, nikoliv pro vyhledávače.
Ideálně by měly mít hodnotu jak pro vás tak pro zdroj.

Je možné jim také nabídnout něco na oplátku (propagaci, barter, slevu, …). To by však nemělo vyznít jako podplacení "za odkaz".

Neuvádějte vaši pozici jako linkbuilder ani nic podobného. Uvádějte vaše skutečné jméno a skutečný kontakt.

6. Získání odkazu

 Některé kontakty neodpoví a budete jim muset napsat vícekrát. Jiné odmítnou. Další budou požadovat nesmyslné podmínky.

Vyberte ty, s kterými vám spolupráce dává smysl a odkazy s nimi sjednejte.

TIP: Pro linkbuilding a automatizované sledování existence odkazů vyzkoušejte Collabim.

Zrychlete web pro vyšší návštěvnost

Dárek #4: 

Tabulka pro rešerši odkazových příležitostí

K rešerši využívám sdílenou tabulku v Google Docs.

Mám v ní uložené veškeré kontakty, stav i hodnocení webu. Kdykoliv ji můžu sdílet s někým z týmu. Navíc mám přístup odkudkoliv.

Vytvořte si kopii na svůj Google Disk nebo si ji uložte do Excelu.