Pavel Tlapák

Kytarista, turista, improvizátor a parťák na online marketing

Každý večer chci jít spát s pocitem, že uplynulý den stál za to. V pracovní rovině to pro mě znamená vědět, že jsem udělal pro své klienty to nejlepší, co umím, k tomu, abych je posunul dál.

Výsledky až na prvním místě

Za více jak 9 let, kdy se v oblasti webů pohybuji, jsem u agentur i nezávislých specialistů v naprosté většině poznal otřesné způsoby přístupu k práci a vztahům s klienty.

Jejich klientům se to nelíbilo. Většinou ale zůstávali, jako by měli už několik stejných zkušeností za sebou a ztratili sílu změnit to, že jim dodavatelé:

  • Nastavují paušály, za kterými není vidět konkrétní práce.
  • Dokola jen slibují pozice, návštěvnost, cokoliv ...
  • Tahají znova a znova peníze bez zjevně odvedené práce a dosažených výsledků.
  • Nechávají si platit za nesmyslné analýzy, reporty a další činnosti, které nemají žádný přínos a jsou to jen papíry do šuplíku.
  • Do konečné ceny ukrývají luxusní pracovní auta, telefony, drahé služební cesty, platy pro X úrovní korporátního vedení a další zbytečnosti, o kterých se samozřejmě nezmiňují.

Byl jsem z toho skutečně frustrovaný. Věděl jsem, že k něčemu podobnému nikdy nechci sklouznout. Učinil jsem proto rozhodnutí a zavázal jsem se každým dnem naplňovat svoje morální pracovní i osobní zásady. A proto:

  1. Nevytvářím 100stránkové analýzy a reporty, které stejně nikdo nečte. Rovnou navrhuji akční plán a rozděluji konkrétní úkoly.
  2. Chci, aby byl za každou mojí proplacenou činností vidět jasný přínos.
  3. Nemám rád paušály. Fakturuji jen čistý odpracovaný čas, který si pečlivě měřím a přehled automaticky přikládám k faktuře.
  4. Neslibuji předem pozice, návštěvnost ... – zkrátka metriky, které nelze reálně garantovat. Přesvědčuji výsledky.
  5. Vždy se soustředím na jádro své práce – přivádět do byznysu klientů rostoucí počet zákazníků.

Přijal jsem také pozvání na rozhovor do Mladého Podnikatele. Bavili jsme se o tom, co funguje v online marketingu (nejen) e-shopů.

Spokojený život není jen o poctivé práci

Těším se na každý sobotní večer, kdy na prknech, co znamenají okres Chrudim, hraji na kytaru s bigbítovou kapelou III. Cenová. Jindy pak v tichosti večer se sklenkou vína hudbu skládám a píši texty. 

Velkou inspirací, zdroj energie i klidu je pro mě příroda. Umožňuje mi vypnout a zároveň mě učí vnímat sílu přítomného okamžiku. Mým životním snem je proto postavit si srub na kraji lesa a v blízkosti řeky.

Posledních několik měsíců se pro mě stala velkým koníčkem improvizace. Nejprve jsem si prošel kurzy improvizace a nyní se do ní začínám pouštět naostro s pardubickou skupinou Pa.Le.Ťác.I. Je to ohromná zábava od začátku do konce a navíc si člověk procvičí svoji kreativitu, naučí se rychle reagovat a sáhne si na dno při zvládání trapných situací.

Párkrát do roka se vydám na delší cestu po České republice nebo zahraničí. Ohromně rád poznávám vše nové a při cestování si nejvíce užívám pocit svobody. Můžu jít kamkoliv, udělat cokoliv a hlavně – nemusím spěchat. Loni jsem sám prochodil slovenské vrchy a poznal krásu welšských útesů. Letos jsem měsíc pracoval z exotického Bali a příští rok se už už vidím na nedotčeném Islandu.

Má pracovní cesta

Abych objevil, co skutečně funguje, musel jsem si projít často trnitou cestou skrze všechny pozice pro vývoj webu, jeho propagaci i prodej produktů. Avšak jen díky nasbíraným zkušenostem z marketingu, obchodu a brandingu mohu dnes nabízet celistvý pohled na byznys klientů a vést jej k lepším výsledkům.

Hravé začátky

Svůj úplně první web jsem ve 12 letech vytvořil v PSPadu podle návodu v knížce. Tehdy jsem ještě ani neměl doma internet 🙂 

Opravdovou práci jsem pak začal u grafiky a webdesignu. Ten mě svojí možností zapojit neomezenou kreativitu ohromně nadchl. První placená zakázka přišla v 16 letech. Pod hlavičkou tlapka-design.cz jsem spolupracoval s bráchou Mirkem, který weby programoval. 

O prázdninách mezi 3. a 4. ročníkem technického lycea jsem se naučil HTML a CSS, následující rok jsem pronikl do PHP a práce s redakčním systémem Joomla. Mohl jsem tedy sám nabídnout kompletní zpracování webů a e-shopů, ale něco mi tam pořád chybělo.

Zjistil jsem, že mít pěkný a fungující web nestačí. Bylo potřeba na web cíleně přivádět ty správné návštěvníky a web dál optimalizovat. Začal jsem se hodně zajímat o online marketing a UX (uživatelskou přívětivost) a weby stávajících klientů postupně přetvářel do ziskovějších.

Tvrdý obchodník

Mojí první zkušeností zaměstnance byla pozice Sales Managera ve webové agentuře eBrána. Prošel jsem zde hlubokým a skvěle zpracovaným tréninkem, kde jsem pochopil správný princip obchodu a osvojil si fungující postupy prodeje služeb a produktů.

Nesedl mi ale silový obchod a tovární výroba webů, a proto jsem se po pár dnech rozhodl z agentury odejít a vrátit se ke svojí práci.

Kromě zkušenosti obchodníka jsem si odnesl vysoce kvalitní know-how nejen z oblasti obchodu, jehož části v pozměněné formě využívám dodnes a aplikuji je i k úspěšnému prodeji na webových stránkách.

První vrchol, první vyhoření

Ve 3. ročníku při studiu Informačních technologií UPCE jsem přibral ke své práci i úvazek SEO specialisty pro Webový servis. Moje zkušenosti mi od vedení postupně přihrály i obchodní řešení poptávek, projektový management a nakonec i zodpovědnost za chod marketingového oddělení. Po roce se ukázalo, že to je příliš mnoho činností pro jednoho člověka a já se začal dostávat do pocitu vyhoření.

V práci jsem lítal od jednoho k druhému, ve výsledku skoro nic neudělal a cítil se příšerně vyčerpaný. Život pro mě ztratil smysl. Věděl jsem, že pokud něco neudělám, skončím úplně na dně.

Rozhodl jsem se zkrátit si úvazek a s vedením jsem se domluvil na soustředění se pouze na jednu oblast: online marketing. Zde jsem začal zkušenostmi i znalostmi nejvíce růst. Mým denním chlebem byla optimalizace obchodních výsledků klientů s využitím webové analytiky, obsahového marketingu, SEO, PPC, srovnávačů zboží, sociálních sítí, e-mail marketingu a zvyšování konverzního poměru. Třešničkou na dortu pro mě bylo budování zákaznické loajality s důrazem na návratnost investic.

Koncem roku 2014 jsem přesto začal pociťovat, že to je vrchol, kam se tu můžu dostat. Věděl jsem, že pokud chci dál růst, je čas ke změně.

Jedničky v Jedničce

V listopadu 2014 se vynořila příležitost být mezi nejlepšími v oboru. Otevřel se tu pro mě nový svět: Zjistil jsem, že práce může být opravdu zábavná a zároveň přinášet klientům vysokou hodnotu. V H1.cz jsem začal jako SEO konzultant, brzy přibral PPC a pro některé klienty i kompletní marketingovou strategii.

H1.cz pro mě byla velkou školou, díky které jsem se mohl znovu skokově posouvat. Šlo to opravdu raketově, protože jsem toho už spoustu znal a chybějící kousky skládačky rychle doplnil. Vytvořil jsem si tak kompletní přehled nad celým fungováním online marketingu, webů a přivádění zákazníků do byznysu klientů.

Vše jsem nakonec propojil se svými předchozími zkušenostmi a sestavil jednoduchou metodu, která výborně funguje a přivádí mým klientům více zákazníků z jejich webu a kterou v současnosti používám pouze já.

I v agentuře jsem viděl spoustu možností, jak práci zefektivnit a přinést do ní nové možnosti. V pevně nastavených kolejích nadnárodní korporace ale bylo těžké něco měnit.  Dojíždění se navíc stávalo čím dál náročnějším a vlastních klientů přibývalo. Začátkem podzimu jsem se tedy rozhodl pro jednu z největších životních změn.

Svobodná volná noha

Od 1. října 2015 jsem freelancerem. První měsíc byl složitý. Musel jsem se naučit si sám šéfovat, donutit se ráno vstát a pracovat z domu. Nakonec jsem toto těžké období překonal a začal si užívat svobodu a možnosti práce na volné noze.

Konečně mohu dělat v plném rozsahu to, co mě baví a naplňuje. A dělám to, jak nejlépe dovedu 🙂